
Siden lanseringen i 2017 har Tines julebrunost blitt en førjulsfavoritt. Etterspørselen øker hvert år, og osten selges ofte ut. I år sender Tine ut over 500 tonn, mot 330 tonn i fjor. Produksjonen skjer blant annet på Tine Storsteinnes.
Den søte fløtemysosten med kardemomme vekker tydelige juleassosiasjoner, og mange hamstrer den for å ha også etter sesongen.
Sindre Ånonsen, kommunikasjonssjef i Tine, sier:
– Julebrunosten gir en ekstra smak av jul og er noe mange gleder seg til når desember nærmer seg. Den passer spesielt godt til klassiske julefavoritter som julebrød og vafler.
Forbrukere bruker julebrunosten på brød, knekkebrød og i julebakst – men også i stadig nye og kreative oppskrifter som dukker opp hvert år. Osten byr i tillegg på næringsstoffer som jod og kalsium, selv om den har et naturlig høyt sukkerinnhold som fløtemysost.
Derfor er det kanskje ikke så rart at Storsteinnes og Balsfjord leverer litt ekstra julestemning til frokostbord, brødskiver og julebord over hele Norge.